Vit jul

vj-leende-1600x600

Ingen ska fara illa av alkohol eller andra droger.

När samhället stänger ned, när lamporna på fritidsgården släcks, när vaktmästaren låser porten till skolan och går på julledighet – då finns vi där. Och gör julen till barnens högtid.

För alla barns rätt till härliga julminnen

Antalet barn och unga som möter julen med en klump i magen är tyvärr alldeles för många. I Sverige lever fyra till fem barn per skolklass i hem där någon vuxen har en riskfylld alkoholkonsumtion. Många av dessa barn känner oro, inte glädje, när jullovet närmar sig.

Vit jul initierades 2007 av IOGT-NTO-rörelsens fyra förbund och har kommit att bli ett välkänt och omskrivet varumärke och begrepp. Under alla år har kampanjen vilat på två ben; dels Vit jul-aktiviteterna som fungerat som stärkande andningshål för tusentals barn och unga, och dels ett omfattande påverkansarbete för att skapa fina julminnen med trygga och nyktra vuxna för ALLA barn.

Ett axplock av vad Vit jul-kampanjen 2017 uppnått:

  • Under julen 2017 genomförde vi hela 271 Vit jul-aktiviteter (rekordmånga!) runt om i landet. Där har barn fått känna att julen är deras, och bara deras.
  • 4 av 10 vuxna valde att skippa alkoholen under julen 2017*
  • Mer än varannan svensk känner till Vit jul-kampanjen*
  • Närmare 3 miljoner personer såg vår träffsäkra kampanjfilm
  • 16507 personer skrev under för att vara med och kämpa för alla barns rätt till fina julminnen
  • 2411 personer bar vår söta maskot Peppis som badge på sin profilbild i sociala medier, för att manifestera sitt ställningstagande
  • 43 superhjältar startade egna insamlingar till förmån för Vit juls verksamhet

*) Undersökningen är genomförd av marknadsundersöknings företaget YouGov. Under perioden 27 december – 2 januari 2017/2018 har sammanlagt 1000 intervjuer genomförts med kvinnor och män 18 – 74 år i Sverige.

Besök Vit juls hemsida här!